Γιατί καθυστερεί η εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων

Με σημαντική καθυστέρηση θα λάβουν τα εκκαθαριστικά σημειώματα του φόρου εισοδήματος περίπου 1.000.000 φορολογούμενοι, καθώς οι φορολογικές δηλώσεις «μπλοκαρίστηκαν», ειτε για να ελεγχθούν είτε γιατί είναι εκπρόθεσμες.

Οι δηλώσεις αυτές θα αρχίσουν να εκκαθαρίζονται, σταδιακά, με αποτέλεσμα οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι να λάβουν με σημαντική καθυστέρηση τα εκκαθαριστικά σημειώματα και να υποχρεωθούν να καταβάλουν τον φόρο εισοδήματος σε δυο διμηνιαίες δόσεις σε μια ή ακόμα και εφάπαξ!

Οι λόγοι για τους οποίους «μπλοκάρονται» οι δηλώσεις και καθυστερεί η εκκαθάρισή τους είναι οι εξής:

– Το σύστημα Taxisnet πρέπει να ολοκληρώσει τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις των εσόδων και των δαπανών που δηλώνονται, με τα στοιχεία των εργοδοτών των ασφαλιστικών ταμείων κ.ά.

– Οι φορολογούμενοι καλούνται να περάσουν από τις εφορίες προκειμένου να ελεγχθούν τα πρωτότυπα δικαιολογητικά που συνοδεύουν την δήλωση (παρακράτηση φόρου από εργοδότη, ιατρικές δαπάνες κ.ά.)

– Οι δηλώσεις υποβλήθηκαν εκπρόθεσμα και οι εφορίες περιμένουν οδηγίες από το υπουργείο Οικονομικών για το αν θα επιβληθούν πρόστιμα ή όχι.

Και ενώ κάποιοι έλεγχοι ολοκληρώνονται, το taxisnet δεν ενημερώνεται και οι «φάκελοι» των δηλώσεων παραμένουν στοιβαγμένοι στην εφορία. Όπως λένε οι εφοριακοί, το λιγοστό προσωπικό δεν επαρκεί για να κάνει ελέγχους και να ενημερώνει παράλληλα το Taxiset για όσες φορολογικές δηλώσεις εγκρίνονται!

Μέχρι σήμερα έχουν εκκαθαριστεί πάνω από 3.000.000 φορολογικές δηλώσεις (σε σύνολο 5.600.000 υπόχρεων) από τις οποίες το υπουργείο Οικονομικών προσδοκά να εισπράξει φόρους άνω των 2 δισ. ευρώ.

Πολλοί φορολογούμενοι που παραλαμβάνουν χρεωστικά σημειώματα και δεν έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν τον φόρο, αφήνουν την οφειλή να γίνει ληξιπρόθεσμη προκειμένου να αξιοποιήσουν την δυνατότητα εξόφλησής της με την πάγια ρύθμιση, που προβλέπει 12 μηνιαίες δόσεις. Σημειώνεται ότι χρέη που αφορούν στον φετινό φόρο εισοδήματος μπορούν να διευθετηθούν μόνο με την πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, καθώς η «υστάτη» ρύθμιση των 48 δόσεων αφορά τα παλιά ληξιπρόθεσμα χρέη που δημιουργήθηκαν έως τις 31-12-2012.

Επίσης, πολλοί από τους φορολογούμενους που δικαιούνται επιστροφή φόρου ενημερώνονται ότι πρέπει πρώτα να περάσουν από την εφορία. Εκεί μαθαίνουν οτι τελικά η επιστροφή φόρου που δικαιούνται θα συμψηφιστεί με χρέη προς το δημόσιο (είτε βρίσκονται σε ρύθμιση είτε όχι!). Έτσι αρκετοί πολίτες, από εκεί που περίμεναν οτι θα εισπράξουν χρήματα από την εφορία, καταλήγουν να πληρώνουν, καθώς, πολλές φορές, η επιστροφή φόρου δεν επαρκεί για να εξοφληθεί το χρέος!

Πηγή:  www.capital.gr