Αλαλούμ με τις εκπτώσεις στον ΕΝΦΙΑ – Ποιοι δικαιούνται απαλλαγή 50% ή 100% από το φόρο ακινήτων

Στη δίνη νέου φορολογικού αλαλούμ το οποίο αναμένεται να προκαλέσει και πολιτικό πρόβλημα στην κυβέρνηση, κινδυνεύουν να βρεθούν χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι έχουν μειωμένο ΕΝΦΙΑ ή και απαλλαγή από αυτόν.

Πρόκειται για χιλιάδες τρίτεκνους, πολύτεκνους, ανάπηρους ή άνεργους πολίτες.

Οι σχετικές αποφάσεις δεν έχουν εκδοθεί παρ’ ότι ο νόμος έχει ψηφιστεί εδώ και μήνες και χιλιάδες φορολογούμενοι δεν γνωρίζουν αν και πότε πρέπει να καταθέσουν τις σχετικές αιτήσεις για να πληρώσουν λιγότερα.

Ο φόβος των «ουρών» στις εφορίες έχει κινητοποιήσει το οικονομικό επιτελείο που προσπαθεί να δημιουργήσει την πλατφόρμα εκείνη ώστε να γίνουν όλα ηλεκτρονικά.

Σύμφωνα με το Βήμα στο υπουργείο περιμένουν την κατάθεση της νομοθετικής ρύθμισης που θα διευκρινίζει τα των δόσεων και ενδεχομένως τον νέο τρόπο υπολογισμού στους οικισμούς εκτός αντικειμενικού συστήματος για να προχωρήσουν στη συνέχεια στην έκδοση της απόφασης για τις απαλλαγές.Δεν αποκλείεται οι δικαιούχοι των απαλλαγών να μην πληρώσουν την πρώτη δόση που λήγει στα τέλη Σεπτεμβρίου, εφόσον η κυβέρνηση δεν βρει λύσεις μέχρι τότε. Ενδεχομένως, όμως, να κληθούν να πληρώσουν την πρώτη δόση και στη συνέχεια να υποβάλουν αίτηση και να γίνει συμψηφισμός.

Μεγάλο πάντως παραμένει και το πρόβλημα με το ποιοι τελικά θα είναι οι τυχεροί των ελαφρύνσεων στον ΕΝΦΙΑ καθώς σύμφωνα με το νόμο τις δικαιούνται όσοι δεν έχουν χρέη στην εφορία ή τα ασφαλιστικά ταμεία. Εκτός του ότι είναι δύσκολη η διασταύρωση με τα Ταμεία, οι φορολογούμενοι με ληξιπρόθεσμες οφειλές ξεπερνούν τα 3,38 εκατομμύρια, ενώ όσοι έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με τα ασφαλιστικά ταμεία ξεπερνούν το 1,2 εκατομμύριο. Αυτό σημαίνει ότι απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ, με τα σημερινά δεδομένα, θα πάρουν ελάχιστοι.

Υπενθυμίζεται ότι σε ευνοϊκό καθεστώς για το φόρο ακινήτων βρίσκονται συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού. Συγκεκριμένα:
*Εχουν έκπτωση 50% εφόσον πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
α) Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου φορολογικού έτους, πραγματικό ή τεκμαρτό, δεν υπερβαίνει 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος,
β) Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχει το νοικοκυριό δικαιώματα δεν υπερβαίνει τα εκατόν πενήντα τετραγωνικά μέτρα (150 τ.μ.) και
γ) Ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογενείας δεν έχουν ή δεν ευθύνονται με ληξιπρόθεσμες οφειλές που δεν έχουν ρυθμιστεί προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.

* Δίνεται έκπτωση 100% εφόσον πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
α) Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα του προηγούμενου φορολογικού έτους, δεν υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ, προσαυξημένο 1.000 ευρώ για τον ή τη σύζυγο και κάθε εξαρτώμενο μέλος,
β) Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων στα οποία κατέχουν δικαιώματα της παραγράφου 2 του άρθρου 1, ο υπόχρεος δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογενείας, λαμβανομένου υπόψη του ποσοστού συνιδιοκτησίας, δεν υπερβαίνει τα εκατόν πενήντα τετραγωνικά μέτρα (150 τ.μ.),
γ) Ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος και τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογενείας δεν έχουν ή δεν ευθύνονται με ληξιπρόθεσμες οφειλές που δεν έχουν ρυθμιστεί προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία και
δ) Ο αριθμός των εξαρτώμενων τέκνων ισούται ή υπερβαίνει τα τρία, ή ο φορολογούμενος, ο ή η σύζυγος ή οποιοδήποτε από τα εξαρτώμενα τέκνα της οικογενείας έχει αναπηρία σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω.

www.imerisia.gr